mandag den 8. marts 2010

Nutidshåndværk eller Fabergé

Sidst jeg var i Skagen fandt jeg disse skønne liljekonvaller i Thit og Tøste. Synes de er fantastiske, udført i tynde metalplder fra tryk industrien....og dog ... der var et eller andet det mindede mig om.....nåh jo, Fabergé (Zarens juveler) udstillingen i München i 1986.

De nerderste 2 billeder er af-fotograferet fra bog kataloget, et digert værk på 360 sider, som jeg stadig har fra dengang. (Man er vel samler???) Oprindelig er de lavet i 1896 og i det pureste guld med blå emalje.
Hver gang jeg tror jeg finder på noget nyt eller får en god en god idé må jeg sande at tiden indhenter næsten alt. Vi står kun på skuldrene af en tradition. Men det er dog alligevel rart at være blevet så gammel at man har noget at huske tilbage på :)
Hvornår er du sidst blevet mindet om, at det du lige har fundet på findes i forvejen.

7 kommentarer:

sean the prawn sagde ...

they are very beautiful

Pia sagde ...

Det er som op det er oppe i tiden af re opfinde ting. Jeg så for nylig at de små sjove plastik figurer, ( ved ikke hvad de hedder) der har en spiral som mave og kan hoppe, er kommet frem igen. De var sjove i 70.erne og er nu relancret i 2010. Jeg tror, at jeg må have en, den minder mig jo om min barndom.

Anonym sagde ...

Det er garanteret Hoptimisterne du tænker på - det er nemlig en rigtig 70ér ting som er blevet super hot igen :-)

Kristine sagde ...

De er simpelthen fine

reSIRIkulert sagde ...

Liljekonvaller er vakre!

Lykke sagde ...

Så lige disse øreringe og tænkte straks på dig: http://epla.no/products/20302/

Marina sagde ...

De er så smukke både de nye og de rigtigt gamle.

Det med at det man finder på allerede er opfundet tror jeg alle kender og det sker inden for alle brancher. Et lillebitte blogeksempel kunne være at jeg sidste år anbefalede at man selv syede sine tegnebøger på symaskinen med lange sting. På det tidspunkt havde jeg set masser af forslag til "lav selv bøger" men ingen der brugte lige den ide. Jeg fik også flere mails fra amrikanske bloggere der ikke havde set det. Nu gør de det allesammen og inspirationen kommer jo helt sikkert ikke fra en lille dansk blogger så jeg føler mig ikke kopieret, bare forundret.

Et andet eksempel: Fornylig fandt jeg på en måde at lave et nemt lille tylskørt på (fordi min datter ville have sin kanin klædt ud til fastelavn), siden har jeg set præcis den samme idé på en amrikansk side. Og sådan kan man blive ved og ved.

Det er jo uundgåeligt og så længe man ikke kopier med vilje er det vel ikke noget at græde over.