lørdag den 5. februar 2011

At være "Palle"

I min tidlige barndom stiftede jeg bekendtskab med bogen, som de fleste andre nok
også har bladet i, eller læst.
nemlig Jens Sigsgaards: "Palle Alene i verden" med Jens Ungermanns skønne illustrationer.
(Læs mere om bogen her).Jeg er den heldige ejer af udgaven fra 1942.
Blogindlægget her er til os der skulle have glemt "Palle" i deres blogliv eller dagligdag.

Bogen handler om Palle,der vågner op og er helt alene i verden.
Først er det sjovt. Han kan tage chokolade og penge, og køre brandbil, men da han ikke har nogen at betale til, er pengene jo ikke noget værd.
Der er ingen at lege med på legepladsen og så er det ikke sjovt mere.
Der er tomt og ensomt uden mor og far og børnene hjemme fra gården,
Palle finder han ud af, at der ikke er noget ved at køre karussel, når der ikke er nogen der kigger på eller når der ikke er nogen at gøre det med.
Til alt held vågner Palle op, og opdager det bare var en drøm.


Som barn gjorde det et " ikke ubetydeligt indtryk" på mig, at fornemme, at glæden forsvinder, hvis man ikke har nogen at dele den med. At alt er øde og forladt, når man kun ønsker det for sig selv, og ikke kan dele det med andre.
Og tænk en indsigt de Herrer Sigsgaard og Ungermann havde.
Man kan blive klog af børnebøger på det her niveau så husk dem til børnene ja og os selv.
og moralen, ja....den må du selv slutte dig til :)

10 kommentarer:

Sommerhusliv Hele Aaret sagde ...

Ja! den fortæller det på en god måde.
At dele med andre giver dobbelt glæde.
Men det er ikke alle der har det sådan desværre.
Så ville verden se noget anderledes ud...
Ha´en dejlig dag.
Knus Fra Susi

Malene sagde ...

Det er jo lige hvad blogland går ud på. At have nogle at dele sin begejstring og sine glæder med.
God weekend.
Kh. Malene

Line sagde ...

Faktisk et rigtig dejligt indlæg. Det er jo nok en af de bedste og mest sande moraler, der findes :)

Også i blogland - Jeg håber da, at min nyopstartede blog får sig nogle læsere, så jeg ikke bare sidder og skriver til mig selv ;)

/Line
xoeinding.dk

perlestrikken sagde ...

Kære Karen

Du har ganske ret - har også selv haft fornøjelsen af at genlæse den for mine unger. Og det at dvæle over nogle af livets moraler - i dette tilfælde i en børnebog er fantastisk!!! Jeg kan ligeledes anbefale dig - den glade løve (en fransk børnebog oversat til dansk), som jeg selv har hørt i min barndom - måske genkender du den. Den giver simpelthen stof til eftertanke, hvis vi læser den i en nutidig kontekstramme;-)
Vh. Louise

Asli sagde ...

Kære Karen
Så fint skrevet. Og jo, jeg tror, jeg er med på moralen. Selvom det indimellem er mere besværligt at være sammen, så er det for det meste bare sjovere.
:-)
Asli

Kisser Laptern sagde ...

Der er du fremme med en morale, som er værd at tage lære efter.
Fællesskab & gavmildhed længe leve.

Glædelig lørdag.
Kirsten

Eva sagde ...

Sjovt nok havde DR2 en udsendelse om "Møgunger" her sidst på eftermiddagen, hvor Jens Sigsgård og hans bror medvirkede. Der var Palle alene i verden med og spejderbevægelsen og friskoler og meget andet.

Man skal huske at læse god bøger for børnene. Denne her er en af dem

KirstenK sagde ...

Jeg elsker den bog, har den i indtil flere udgaver og flere forskellige sprog...den sidst indkøbte er et eksemplar på islandsk

www.frunielsen.com sagde ...

Ja man bliver varm om hjertet når man ser bare omslaget af bogen.
Hvis i skulle have behov for at brodere forsiden. Har FruBonderøv lavet mønstret det er bare så sødt.
Den er i hendes bog Gavebogen.

Anonym sagde ...

Engang da jeg arbejdede i en børnehave læste jeg bogen for en pige. På et tidspunkt læste jeg "hvor er alle mennesker henne" og det vidste pigen der hed Astrid godt! Hun svarede "de er i føtex for at købe dykkerbriller"! Så var det ligesom sat på plads :o)

Hilsen Sofie