lørdag den 19. februar 2011

Kunst på kirkegården

Har du mon nogensinde været på Skagen Assistent kirkegård?
2 kunstnere har i samarbejde og hver for sig stået for udsmykningen på en del af stenene.
Spændende kunst tur?


 Inde bag denne lange øde mur


 Her bagsiden af kunstnergravene....Michael og Anna Ancher m.fl. ligger her.


 Vores tidligere nabo og lærer heroppe Judit.
Stenens udsmykning er af Niels Helledie


Min fars gravsten. Idé og oplæg af Niels Helledie.
(Udført af stenhugger Klaus Unger)


 Indskription på stenen er græsk og betyder: FISK eller I, CH,TH,U,S
eller Jesus, Kristus, Gud, Søn , Frelser.

 

 Her Per Jørgensens sten med den smukke fisk i Glas. Et samarbejde mellem to anerkendte kunstere:
Niels Helledie og glaskunstneren Janusz Walentynowicz.
Hvis du er der, kan du går rundt om stenen og se fisken fra den anden side:


 Her skjuler fisken et ansigt.



Der er flere sten at finde af Niels Helledie. Både her på Assistent kirkegård og på den lille bitte kirkegård i Gl. Skagen lige ved siden af Ruths Hotel.
God kunsttur næste gang du er i Skagen.

8 kommentarer:

Anonym sagde ...

I har så smukke kirkegårde i Danmark.. her i Norge er der så nøgent omkring gravene..

Unknown sagde ...

Du har givet mig lyst til at gå ind på den anden side af muren næste gang jeg kommer til Skagen.
Niels Helledie er en spændende kunstner. Jeg var ansat i Gistrup Kirke da han lavede et skønt krusifiks til kirken.
Tak for turen.

Mette sagde ...

Jøss, det var utruleg flotte gravsteinar. Tusen takk for titten.

Karen sagde ...

Hvor er det hele smukt!
Mange hilsner

Karin Grøn sagde ...

Det er ofte en fantastisk oplevelse at gå på kirkegårde- man bliver klogere på mange ting- også på trends i tidernes løb for det kan man nemlig også læse ud af stenenes og gravstedernes udformning. Jeg er kommet meget på kirkegårde fordi jeg kun var 5 år da min farfar døde og min far passede gravstedet og det var der jeg lærte at regne--- jeg regnede du fra årstallene hvor gamle folk var blevet---- sært barn---men jeg havde problemer når der stod 18--- den grejede jeg ikke lige som 6-7 årig.

Mette sagde ...

Ja, det har jeg. Den tur glemmer jeg aldrig. Jeg gad godt igen.... God søndag.

EnHeberg sagde ...

Det er meget smukke sten, du har fanget. Jeg vil huske dem, næste gang jeg runder Skagen.

Karina sagde ...

Meget spændende indlæg. Jeg er selv fra Skagen og kendte både Per og Judit, men har aldrig set deres flotte gravstene.