tirsdag den 18. september 2012

Naan brød som mine indervenner laver dem

Naan brød som min indiske ven PP bager dem.


DEJ TIL INDISKE NAAN BRØD

25 g gær
2 dl. lunkent/varmt vand eller mælk
1 sammenpisket æg
1 dl yoghurt (Afvandet som f.eks. tyrkisk yoghurt i Indisk mint sauce).
lidt olivenolie
1 tsk. salt
1-2 tsk. sukker
500-600g hvedemel

Gæren opløses i det lune vand (ell. mælk)
Det øvrige tilsættes. Hold en smule mel tilbage, så dejen får den rette konsistens.
Ælt godt.
Dejen skal være smidig og ikke klæbrig.
Lad dejen hæve til dobbelt størrelse.

...se mere tekst mellem billederne. 




 Del dejen i 6 eller flere kugler...(her 2 portioner)
form dem runde i hånden med f.eks. koriander, hvidløg eller andre krydderurter.
De kan fint hæve lidt igen....
Rul 1-2 stykker flade ad gangen med en kagerulle og bag straks.


På en tør pande ved mellem varme....ikke høj, men heller ikke helt lav.




 Samme proces med alle dejstykker til alle brød er bagt.
Brødene skal have sort-brune pletter....


Rigtig god fornøjelse.
Du finder min indiske mint sauce opskrift her.
 

13 kommentarer:

kundskabogkaos sagde ...

Den opskrift må jeg prøve! Dem jeg finder skal man altid bruge geeh

Snullemor sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Blogmoster sagde ...

De ser super ud, og må prøves..
Tak for opskriften
Kh Charlotte

Gitte sagde ...

Det vækker minder...
En af mine legekammerater havde en indisk papfar, så jeg var heldig at blive inviteret til spisning. Vi fik disse lækre brød til en sammenkogt ret....ingen kniv og gaffel der - det var spisning med hænderne...så hyggeligt. Den opskrift må jeg helt sikkert prøve...tak for en tur ned af memory lane ;-)

Julia Hausfrau sagde ...

Det er så lækkert at du deler autentiske opskrifter. Tak. Både til dig og PP :)

Maj sagde ...

Uhm, de ser lækre ud!

Anonym sagde ...

Hej

Jeg læste din blog i morges inden jeg tog på arbejde i børnehaven. Da jeg ankom, viste det sig, at der var tændt bål fordi der ville komme besøg fra 4 andre børnehaver. "så har jeg lige set den rette opskrift til vores store stegepande" sagde jeg.........og opskrift gange 4 og i ministørrelse, så var der superlækre brød til alle! Tusind tak for en lækker opskrift!
Elsebeth

Karen Klarbæk sagde ...

Hej Elsebeth

Fantastisk som verden nogle gange "går op" som i et puslespil.
Dejligt I havde glæde af opskriften.

Karen
:)

Unknown sagde ...

Mums Karen

Ida Marie sagde ...

Mums! Jeg lavede naan-brødene søndag aften og de smagte virkelig godt!!! :-)
Tak for opskriften!

Anonym sagde ...

Hej Karen.

Har netop lavet en pastasalat med kylling. Jeg ønskede dog noget lækkert brød dertil og fandt din opskrift men lige et par tillægsspørgsmål.
Hvor meget er: lidt olie??
Når bollerne er formet skal de hæve, igen hvad er lidt? 10-20min?

mvh
Michele.

Anonym sagde ...

Det er simpelthen den lækreste opskrift! Tidligere har vi tit spist de der købe-naan-brød - det gør vi aldrig mere, for det her er jo så nemt at lave selv, og smagen er fantastisk :-)

line sagde ...

Kan jeg lave dem i ovn?