mandag den 1. november 2010

DIY Børneminigrydelapper nu med fuld opskrift

Du finder link til voksengrydelappen til salg her: 
(du kan betale med samme nummer på mobilepay ved at handle som swipp kunde i min webshop.
 

Minigrydelap:

18 – 20 g bomuldsgarn. Evt. ”Havblik” fra Tante Grøn
Hæklenål nr 2

Forkortelser:
Luftmaske: lm
Fastmaske: fm
Stangmaske: stm
Kædemaske: km

Hækl 27 lm
Stm tilbage: begynd i 3. m – i alt luftmaskebuen og 25 stm
2. række:
Vend med 2 lm, 1 stm i 4. m, 2 stm (hvor man stikker nålen forfra ind og omkring den næste stm), 2 almindelige stm, 2 stm omkring stm o.s.v. rækken ud. Slut med 1 alm stm og 1 stm omkring den sidste stm
3. række:
Vend med 2 lm, 1 stm omkring den 2. stm, 2 alm stm, 2 stm omkring stm o.s.v. rækken ud
Gentag 2. + 3. række til i alt 5 hele mønstre
På næste række vendes inden de sidste 4 m
Hækl endnu 2 rækker med lm-buen og 21 stm
Hækl videre med 8 lm og hækl sammen, så lm danner øje til ophæng.
Fortsæt hele vejen rundt med fm. Se evt. kant nederst
Vend og hækl km tilbage i alle fm
Træk tråden igennem og hæft ender

Kant:
I siderne: 3 fm for hver 2 rækker (ét mønster)
I bund og top: spring hver 4. m over
I hjørnerne: 3 fm i samme maske

Redigeret med rødt....der var en taste fejl

28 kommentarer:

DiSign-Keramik sagde ...

Hejsa
Tak for opskriften.
Så kan jeg måske få lavet nogen til min nevø´s legekøkken.

God mandag.

Kh. Dianna

Rikke sagde ...

Jubiii ...jeg har ventet på denne opskrift :) ..går straks igang, måske kan jeg nå et par stykker inden tøse hånarbejds klubben iaften :) Tusind tak fordi du deler ;)
/Rikke

www.rumserik.blogspot.com

Mette sagde ...

Tusind tak for opskriften, håber på ro i min nattevagt så jeg kan få hæklet:-)

Rikke sagde ...

hmm æv det kan jeg så nok ikke :( for jeg forstår ikke lige det der med at hækle en stm omkring næste stm osv ..

Karen Klarbæk sagde ...

En stangmaske omkring en stangmaske...man hækler de 2 stangmasker almindeligt. Derefter 2om stangmaskestangen fra forrige række, det foregår på følgende måde:
Man bruger stangmasken fra rækken før som en maske, altså stikker ned på højreside af stangen og op på venstre side af stangen og bruger den som maske.
Hvis flere er i tvivl, kan jeg sætte et billede på i aften.

Karen

Rikke sagde ...

Du må meget gerne vise et billede, jeg kan simpelthen ikke få det til at passe :(

/Rikke

Rikke sagde ...

Jeg har luret den ;)

Min søster kiggede på det, og det viste sig at det jeg havde forsøgt mig med først, faktisk var rigtigt :)

Så endnu engang tak for opskriften

/Rikke

Anonym sagde ...

Hej Karen

Er det muligt med det billede af stangmasken omkring stangmasken ?

Venlig HIlsen Camilla

Lidia Schmukler sagde ...

Hi, I only speak Spanish and English. I would like to have the pattern of these beautifull squares you did for the kitchen. Thanks if you can add it in English. regards!!

Jeanette / Lutter Idyl sagde ...

Hejsa...
Jeg har lige ladet mig inspirere af din fine opskrift til et par store - synes selv de er blevet ret så seje - kig ind forbi bloggen hvis du vil se - håber du kan lide dem! :D

Anonym sagde ...

Nu smitter det med de flotte grydelapper - jeg vil også gerne prøve. Men jeg forstår simpelthen ikke det med at hækle en stangmaske omkring en stangmaske. Det virker i hvertfald ikke det jeg forsøger. Har du lagt et billede et sted som viser hvordan? På forhånd tak - Gilette

Sara Marie sagde ...

Jeg forstår heller ikke det med rundt om stm :(

Stine sagde ...

Håber det er ok, jeg sætter dette link ind, ellers må du slette min kommentar, Karen :)

Her er en vejledning til de svære dele: http://lutteridyl.blogspot.com/2011/09/diy-og-vinder.html

Helenekj sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Helenekj sagde ...

Hej,
Tak for opskriften tænker på at lave et par "lapper" til en julegave - de ser gode ud ;-)
Måske kan jeg til gengæld give lidt inspiration tilbage her: http://kartoffbytsnuk.blogspot.com/

Anonym sagde ...

Jeg forstår heller ikke stm om stm?

Henriette sagde ...

De er bare dyrebare! Jeg har lige lavet et sæt til min niece :-) Søde og elskelige. Nu er jeg simpelthen nødt til at strikke mini-karklude, som matcher! Tak for opskriften!!

Anonym sagde ...

Hej sikke flotte lapper. Laves de dobbelt. Eller brænder man sig ikke gennem dem ??

Made By Mulle sagde ...

Syntes bare lige du skulle se de grydelapper jeg er kommet op med ud fra din opskrift ;)

http://mulleskreativeverden.blogspot.dk/2012/10/hklede-grydelapper.html

Bambi sagde ...

Tusind tak for en fin DIY!

Jeg har vist mit resultat på min blog og linket til din opskrift :)

Unknown sagde ...

Hey..
Jeg forstår altså ikk række 2 :
1 stm i 4 maske
Hvad skal jeg gøre med den luftmaskebue ??

Hilsen Pia

bworld sagde ...

Tak for en super fin opskrift. De er hurtige at lave, og her i huset blev det færdige resultat hurtig godkendt af den lille kok.

Du kan se min udgave af grydelapperne her:
http://bworld.dk/smaa-grydelapper/

Unknown sagde ...

Hej Karen
Hvad er målene på disse grydelapper?
Mine bliver kun på 9 cm og synes det er lille nok. Måske jeg gøre noget forkert selvom jeg nu starter med 27 lm nål 2 og garn fra søstrene grene.
mvh Pernille

Unknown sagde ...

Super fantastisk blog du har :-) så mange fine sager man simpelthen bare bliver nødt til at nørkle :-)

Gitte sagde ...

hej super flotte grydelapper.. vil gerne prøve dem men det med stg maske forstår jeg slet ikke har læst kommentarene

Karen Klarbæk sagde ...

Hej Gitte

Vil du uddybe hvad det er du ikke forstår?

Kh. Karen

Gitte sagde ...

jeg kan ikke finde ud af stgm omkring. er ved række 3 men syntes det ser meget forkert ud.. kunne godt bruge et billed tæt på

Gitte sagde ...

Hej det er fordi jeg ikke ved hvad der menes med række 2 og 3 har lavet lidt men syntes det ser forkert ud..