lørdag den 9. juli 2011

DIY Hæklet kartoffelvarmer

Min mormor (Else Søndberg) Hæklede altid denne model af varmer til kartoffelskåle.
Forleden fandt jeg en af dem frem fra skuffen, og skulle da lige prøve at lure den af.
Jeg må indrømme jeg blev en smule bidt af projektet, også fordi man kan kombinere flere farver.




 Her følger opskriften en billed guide / DIY step by step fotos, der måske kan lede på vej:

Hæklet kartoffelvarmer
Som min mormor lavede dem

Materialer:
Bomuldsgarn, f.eks. Havblik fra Tante Grøn eller Karen Klarbæk Organic color cotton
Hæklenål nr. 3

Forkortelser:
Luftmaske: lm
Fastmaske: fm
Stangmaske: stm
Kædemaske: km
Omgang: omg.

1.omg:
Hækl 5 lm. Begynd derefter med: *1 stm i startmasken, 2 lm*
Gentag fra * til * 6 gange og luk omg.med 1 km = 8 stm i alt (foto 1)

2. omg:
2 lm, 1 stm i 1. bue, 2 lm, * 2 stm i næste bue, 2 lm.* Fortsæt fra * til * omg rundt og slut med 1 km.
(Foto 2)

3. omg:
2 lm, 1 stm i kædemasken, 1 stm i den følgende m (Foto 3)
*2 lm, 2 stm i 1. maske 1 stm.* (Foto 4) Fortsæt fra * til * omg rundt og slut runden med 1 km.

4. omg:
2 lm, 1 stm i km,1 stm i næste m, 2 stm i sidste m, (Foto 5)
* 2 lm, 2 stm I 1. m, 1 stm i 2. m, 2 stm. i 3. m = 5 stm.*
Gentag fra * til * omg rundt og slut med 2 lm, 1 km (lukker omg.) (Foto 6)

5.-6.-7. omg:
Fortsæt på denne måde med udtagning i hver side af ”stjernespidserne” til i alt 11 stm i mellem de 2 lm.

8. omg:
Indtagning af stjernespidser. 2 lm, 8 stm, 2 lm, 2 stm. i buen, 2 lm, * spring første maske i stjernespidsen over, 9 stm, 2 lm, 2 stm i buen, 2 lm * gentag fra * til * omg rundt og slut med 1 km der slutter/lukker omg.

9. omg:
2 lm, 6 stm, 2 lm, 2 stm i 1. bue, 2 lm, 2 stm i 2. bue, 2 lm, * spring 1. m i stjernespidsen over, 7 stm, 2 lm, 2 stm i 1. bue, 2 lm, 2 stm i 2. bue, 2 lm *
Gentag fra * til * omg rundt og slut med 1 km der lukker omg.

10.-11.-12. omg:
Fortsæt på denne måde med indtagninger af stjernespidserne og udtagningerne mellem til 2 stm i hver stjernespids og 5 x 2 stm. i mellemrummene.

Hækl. 2 stk. og hæft ender.
Hækl derefter stykkerne sammen  (vrang mod vrang) i hullerne/buerne som følger:
Hækl: * 3 stm i buen , 3 lm * Gentag omg rundt
og fortsæt med 3 km på stangmaskerne og 1 fm, 2 stm, 1 fm i buerne.
Slut omg med at lukke kanten med 1 km.

Rettelse i omg. 8 det er 2 lm og ikke km som jeg først havde fået skrevet.
Er rettet med rødt i teksten.
3. omg. /rettelse med rødt i fht. tidl.

Copyright Karen Klarbæk  9.7.2011

34 kommentarer:

20 timer sagde ...

Mange tak for DIY!
De er så fine!

Curly sagde ...

Tusind tak for den! Nu tror jeg det er på tide at min mor skal ha skiftet sin ud... Den er i 70'er grøn og temmelig passé :-) ...og godt brugt!

Hanne sagde ...

Tusind tak. Det er en fornøjelsen at have "fundet" dig og din blog :)

Jette sagde ...

Tak for DIY, den vil jeg helt sikkert få afprøvet. Jeg har aldrig set sådan én før, men det er da en smart tingest :o) Hvor stor er den?

Jeanette / Lutter Idyl sagde ...

Nej hvor lækkert med en DIY, jeg har lige gået og tænkt på at vi manglede sådan en varmer da jeg altid bare smækker en grydelap over...det er jo absolut ikke særlig elegant...DEN må jeg helt sikkert lave! :D

Strikkesinen sagde ...

Hvor er den smart, tusind tak fordi du vil dele opskriften med vi andre. :-)

Unknown sagde ...

Takk for den fine inspirasjon du gir, jeg har også i regnværet sydd noen småting, min tehette produksjon vokser;)) klem Wilhelmines blogg i Norge.

Camilla sagde ...

Hvor er den fin! Nu har jeg også endelig taget mig sammen til at lave min færdig :)

Katrine/häklenfelt sagde ...

Hvad er en kartoffelvarmer egentlig? Er den til at lægge hen over kartoflerne i gryden/skålen så de holder sig varme indtil spisetid? Det er da genialt..

Anonym sagde ...

Sikke fin den er. Tusind tak for opskriften. Sidder og fumler lidt med starten af 3. omgang - synes der bliver for mange stangmasker? Gerne lidt hjælp til 3. omgang start hvis du får tid til :)
Mvh
Birgitte - en daglig læser :)

Marie sagde ...

Hej Karen
Jeg har lige et spørgsmål til din fine DIY til kartoffelvarmeren.

8. omg:
Indtagning af stjernespidser. 2 lm, 8 stm, 2 km,

kan det passe at der skal 2 kædemasker der ?? og kun 8 ? jeg synes det ser helt forkert ud ??

Jeg har også sendt en mail.

Jeanette / Lutter Idyl sagde ...

SÅ fik jeg endelig lavet min version af den - tusind tak for lån af opskriften :) Og som jeg har skrevet i mit indlæg kom den som sendt fra himlen :D

Annemette sagde ...

Det er bare et rigtgt dejligt mønster, jeg har også selv luret en af fra min mormors gamle, den eneste store forskel er at den har 6 takker og din har 8 :)
Du kan se mine her hvis det er s3qu3nce.blogspot.com

Pigtails sagde ...

Thanks you so much for the pattern. I tried it out in a grey to create a doily. Your potholders are beautiful!

Frk.Lunella sagde ...

Den er super fin! Den skal helt klart prøves af :-)

Dorthe J. sagde ...

Tak for den! Er ikke helt garvet hækler endnu, men tror jeg prøver den til min nye brødbakke :0) Tak for en skøn blog og super-fine opskrifter!

Astrid sagde ...

Hvor er den bare fin
Hvor meget garn går der til sådan en?

Pia Merete sagde ...

Jeg forstår ikke helt opskriftens første omgange. Du skriver ikke om luftmaskerne skal lukkes som en ring ...og jeg kan ikke helt gennemskue, hvordan der bliver 8 stangmasker.

Pia Merete sagde ...

Jeg kan ikke forstå opskriftens første omgange. Skal de 5 masker ikke lukkes som en ring Og kan ikke helt forstå hvordan der bliver 8 stangmasker i 1. omgang ...?

Karen Klarbæk sagde ...

Den 1 stm i første maske (lukker omgangen). Og du hækler derefter i ringen med lm i mellem til du har det antal der står.

Håber det giver mening?


Mange hilsner Karen.

Karen Klarbæk sagde ...

Pia Merete, du lukker jo omgangen ved at lave en stm= stangmaske i første luftmaske = startmasken. 2 lm. mellem til næste stangmaske og de efterfølgende stangmasker med luftmasker imellem laves ind i ringen som om den var en maske.

Unknown sagde ...

Så har jeg også fået lavet en, og den er blevet rigtig fin :-)
Tak for den fine og nemt forståelige opskrift.

Unknown sagde ...

Så har jeg også fået lavet en kartoffelvarmer, og den er blevet rigtig fin.
Tak for den fine og nemt forståelige opskrift. :-)

Unknown sagde ...

Hej Karen, jeg har lige lave kartoffel varmer med to ens stykker, har du opskriften hvis man laver bagside kun med stangmasker, ellers tusind tak for en dejlig opskrift.
Fra Lone Rasmussen

Karen Klarbæk sagde ...

Ikke lige umiddelbart, Lone, da jg altid laver to ens. Men det må da være til at finde ud af.
Start omg. antal.
Slut omg. antal masker hvis du tæller hulerne som masker.
Antal runder.....hvor meget skal man øge med pr. runde?
12 m
2 i hver = 24
2 i hver 2. m = 36
2 i hver 3. maske.en til en i nogle runder, så den forbliver flad. Har ikke tid at prøve lige nu, men kunne da lave en snart.

Unknown sagde ...

Hej. Hvor meget garn går det ca til?

Anonym sagde ...

Vil også gerne have opskrift på bagside uden mønster.. Ilse









Unknown sagde ...

Hvordan vil du vaske den? hvilket program på vaskemaskinen? Er bange for at ødelægge den.

Karen Klarbæk sagde ...

Det er garnet der afgør hvordan den kan vasket. Laves det I mit garn kan der vaskes på 40 eller 60 grader. Ved 60 grader bliver den en smule mere stiv pr. Gang.

Unknown sagde ...

Er det bomuld 8/4 eller bomuld 8/8 der er brugt?

Karen Klarbæk sagde ...

Det er 8/4 bomuld enkelt tråd.

Unknown sagde ...

Hvor meget garn skal man ca købe ind? Min bror elsker mormor-ting, så han skal have en kartoffelvarmer :-)
Mvh Katrine

Karen Klarbæk sagde ...

1 nøgle pr. farve er nok. Altså f.eks. 1 farve til hver side og en rest til kant. = 2 x 50 g bomuldsgarn

Unknown sagde ...

Super, tak :-)